Методична скарбничка

Since my childhood I have always dreamed of being a teacher. I always imagined myself entering the classroom and giving the instructions to the children. It was not a matter to me what subject I should teach. But everything changed when I became a student of the 10th form.
My new teacher of English was a young woman who impressed me greatly. She opened a new world to me and this world was the world of English. Since that time I was sure about my future profession: I would be a teacher of English.
To my mind, a teacher of English differs a lot from other ones. This person is well-informed, original and exciting. So I try to meet these criteria.
First of all, I can’t imagine a teacher who does not improve himself. So I always improve my methodological level and my level of English. I take part in methodological group meetings, town and city English seminars, webinars, international conferences. But not to be limited with methodology only, I like reading English science-fiction which can enlarge my knowledge.
Being a teacher of English also means to be creative. I am convinced that a creative and original teacher can always make students be interested in his subject. So I find the ways to diversify my lessons and extra-curricular activities. Thanks to my hobbies it is not a problem for me. Besides that, I follow the motto “Where is a will, there is a way”. It represents not only my life experience but my inner world and preferences as well.
Last but not the least is the idea about attitude to students. If children feel that you love them they will follow you everywhere.
I am not a student any more. Now it’s almost about 10 years as I have been working as a teacher at the same gymnasium where I studied and it’s about 10 years as we are colleagues with my former teacher Svitlana Korneliuk but I am still learning how to teach and how to behave with students from her. She became a model of a teacher for me and I try to follow her. I hope that one day the story of my life will be repeated with somebody else. I hope one day somebody will follow me as I follow my teacher. So I have got a piece of advice for those who have such an idea right now.
Be creative, kind and smart –
You have got a lucky card!
You’re a teacher and a master
So don’t try to go faster!
Be convinced of what you do,
Think of children as your crew.
Learn and always try your best –
And believe, you will be blessed!



Video 1 from the lesson

Мнемотехніка як ефективний засіб засвоєння інформації на уроках англійської мови

(за авторською технологією Геннадія Анатолійовича Чепурного, доктора педагогічних наук РАЕ, президента Асоціації розвитку творчої особистості «ВАРТО», керівника Центру освітніх технологій «Школа ейдотехніки», голови оргкомітету Міжнародного психолого-педагогічного фестивалю «ПЕРСПЕКТИВА»)
Серед основних завдань сучасної освіти є не лише надання високого рівня знань, а й збереження здоров’я дитини. Тож модель освіти, в якій учитель передає знання учням у репродуктивно-відтворювальній формі, слід замінити на модель, в якій учитель співпрацює з учнем у продуктивно-інтерактивній формі, а учень при цьому є співучасником навчально-виховного процесу. Одним із ефективних методів засвоєння інформації  та попередження інформаційного перенасичення є мнемотехніка. Вона є здоров'язбережувальною технологією, що забезпечує оптимізацію розумової діяльності в умовах сучасної освіти.
Мнемотехніка (від гр.. пам'ять і мистецтво) – це спосіб покращення засвоєння складної інформації шляхом свідомого утворення асоціативних зв’язків за допомогою спеціальних зв’язків та прийомів. Така інформація з погляду людини не має логічних зв’язків. Застосування мнемотехніки поліпшує показники обсягу та точності запам’ятовування і розвитку інших пізнавальних процесів, підвищує тривалість зберігання та якість відтворення засвоєної інформації.
Перші згадки про мнемотехніку з’явилися в Стародавній Греції (богиня пам’яті Мнемозіна, матір 9 муз, покровителька всіх наук і мистецтв). Термін «мнемотехніка» придумав Піфагор Самоський, давньогрецький філософ і математик. Важливий внесок у становлення цієї науки зробили Геродот, Арістотель, Александр Македонський, Марк Туллій Цицерон, Квінтіліан, Роджер Бекон, Дж.Бруно, укр. Олександ Деллен (1859 р.) та ін.
Використання різних прийомів мнемотехніки під час навчально-виховного процесу економить час для засвоєння інформації, допомагає в цікавій формі сформувати асоціативні зв’язки, сконцентрувати уваги класу чи групи учнів, краще засвоїти потрібну інформацію.
Технологія
                           Метод
                                                       Прийом
Отже, технологія мнемотехніки – це сукупність методів, що мають спільний функціональний механізм для поліпшення ефективності засвоєння нової інформації. Прийом – це порядок та спосіб дій, що дозволяють поліпшити ефективність засвоєння нової інформації.
Учені виділяють 5 методів мнемотехніки:
-         перетворення;
-         зв’язування;
-         порядкова система;
-         підсилення;
-         збереження.
Метод «перетворення» перетворює складну для сприймання інформацію в зручну для ефективного відтворення.
Прийом «аналогія» -  знаходження спільних ознак, властивостей між інформаційними одиницями. Наприклад: аналогія за формою - a hand – стрілка годинника (від a hand - рука), a mouse – мишка комп’ютера (від a mouse  - миша); аналогія за кольором – an orange – апельсин (від orange – оранжевий); аналогія за звуком – to knock (стукати), to crash (зіштовхнутися). Для формування навичок цього прийому пропонується грати в гру «Асоціація».
Прийом «фонетична асоціація» - це прийом, коли до іноземного слова добирається співзвучне слово, що асоціативно пов’язується з перекладом або значенням цього слова. Напиклад: catch-caught-caught (щоб запам’ятати три форми дієслова «ловити», необхідно згадати про кота, що ловить мишей).
Метод «зв’язування» об’єднує інформаційні одиниці через створення асоціативних зв’язків.
Прийом «сюжет» - прийом, при якому для створення асоціативних зв’язків між інформаційними одиницями використовують оповідання, казки, притчі тощо. Наприклад: при вивченні фонем можна використати казку про Язичка.
Прийом «римізація» полягає в створенні зв’язків через римівки, вірші тощо. Наприклад: вивчення неправильних дієслів через вигадану фізхвилинку про індіанців; вивчення лексичних одиниць з теми «Halloween».
Прийом «абревіатура» - створення асоціативного зв’язку з перших літер лексичних одиниць. Наприклад: порядок прикметників у реченні допоможе запам’ятати абревіатура OSASCOMP, в якій перша буква містить підказку визначення прикметника:
O - opinion
S - size
A - age
S - shape
C - colour
O - origin
M - material
Ppurpose
Метод «Порядкова система» - метод, призначений для запам’ятовування інформаційних одиниць разом із їх порядковим номером через використання спеціально дібраної системи образів.
Прийом «топографія» полягає в запам’ятовуванні предметів через їх розташування. Наприклад: по дорозі від школи додому можна легко запам’ятати і відтворювати лексичні одиниці на позначення будівель чи архітектурних споруд.
Метод «Підсилення» - це метод поліпшення ефективності сприймання, збереження та відтворення створених асоціативних зв’язків та образів.
Прийом «модальність» оптимізує спосіб подачі інформації, враховуючи особливості домінуючої сенсорної системи людини (зорової, слухової, тактильної тощо). Наприклад: під час вивчення прикметників fluffy можна дати учням доторкнутися до чогось пухнастого, softy – мякого, hard – твердого. Прикметники loud можна вивчити, якщо сказати це слово дуже голосно, а quiet -  навпаки тихо. Це ж саме стосується вивчення дієслів на означення дій. Подібний прийом вивчення дієслів можна підсилити фізхвилинкою на уроці. Цікавим прикладом може бути позначення слів here та there.
Прийом «тлумачення» це прийом, при якому для підсилення запам’ятовування слова чи терміна зясовується і роз’яснюється його лексичне аьо етимологічне значення. Наприклад: для пояснення слова smog дітям слід пояснити, що воно утворене від слів smoke та fog.
Де я застосовувала?!
№ з/п
Метод
Прийом
Де застосовувалося?
1.
Перетворення
Аналогія
-під час вивчення лексичних одиниць  
  на уроках англійської мови;
-під час проведення позакласного заходу з англійської мови
«Happy Halloween» (вірш “Knock, knock, knock”).


Фонетична асоціація
-під час вивчення 3-х форм неправильних дієслів.

Звязування
Сюжет
Казка про Язичка під час вивчення фонем у початковій школі.


Римізація
-створення фізхвилинок;
-розучування віршиків до позакласних заходів.


Абревіатура
Вивчення порядку прикметників  у реченні.

Порядкова система
Топографія
Під час вивчення лексичних одиниць з певної теми, що мають практичне значення в повсякденному житті.

Підсилення
Модальність
Під час вивчення прикметників, дієслів та інших частин мови.


Тлумачення
У різних темах.

Збереження


  Мнемотехніка безпосередньо пов’язана з пам’яттю, тому доцільно виділити види запам’ятовування інформації в дітей різних вікових категорій. Так, в учнів молодших класів переважає мимовільне механічне запам’ятовування. У них краще розвинена пам'ять на предмети і конкретні слова із зоровими образами, пам'ять на звуки, тони, а також нїпамять на емоційно забарвлені явища.
У підлітковому віці смислове запам’ятовування починає домінувати над механічним. Більшу роль відіграє опосередкування словом, а не образом.  
Отже, упровадження технологій мнемотехніки в сучасну освіту є актуальним, тому що мнемотехніка:
-         належить до здоровязбережувальної технології;
-         сприяє поліпшенню ефективності засвоєння нової інформації;
-         дає змогу вільного вибору способів засвоєння нової інформації;
-         розвиває комунікативні та пізнавальні здібності особистості;
-         розвиває творче, логічне й образне мислення;
-         формує навички самонавчання;

-         підвищує упевненість у власних можливостях.

Мнемотехніка 
як ефективний засіб засвоєння лексичних одиниць на уроках англійської мови

Ігри на уроках англійської мови



Немає коментарів:

Дописати коментар